Volgers

Volgers

vrijdag 12 augustus 2022

hondsdagen

Hier liggen twee soorten brood in de trommel. Voor mij zelfgebakken en voor mijn man eco-desem. De laatste week gebeurde het twee keer,dat het koop-brood muf rook op het laatst. Nog net geen schimmel. De vogeltjes boften.Ineens herinnerde ik me iets uit mijn vroege jeugd. De tijd,dat we geen koelkast hadden. Mijn moeder sprak over "de hondsdagen" en kocht elke dag vers brood,melk en vlees. Want in die tijd was de kans op bederf groter.........Google leverde informatie. Die dagen zijn van 20 juli tot 20 augustus,meestal een warme periode. De naam komt van het sterrenbeeld. En inderdaad is de kans op bederf van levensmiddelen in die warme periode groter.Zelfs nu. Misschien toch het brood in de koelkast bewaren,maar dan droogt het zo uit. Voor alle zekerheid kocht ik een gewoon halfje mais met conserveringsmiddel. Dat zal wel langer goedblijven.

1 opmerking: