Volgers

Volgers

donderdag 4 augustus 2022

Piggelmee

Vanochtend zag ik een meisje met haar Nijntjespop dicht tegen zich aangeklemd. Wat is dat konijntje van Bruna toch een tijdloos figuurtje. Ik dacht aan mijn eigen kleutertijd. Dat was voor Nijntje. Met de prentenboeken van Piggelmee. Nog kan ik de eerste versjes opzeggen "In het land der blonde duinen en niet heel ver van de zee...." De huidige maatschappij met zijn vele consumeren lijkt wel een moderne versie van dat oude sprookje. Had Piggelmee een tovervisje,waar hij de wensen van zijn ontevreden vrouw neerlegde, wij hebben (internet)winkels vol artikelen,die wel of niet echt nodig zijn.Helaas lijkt een deel van de consumenten op vrouwtje Piggelmee en heeft nooit genoeg. Daar waar het tovervisje het echtpaar Piggelmee voor hun eindeloze hebberigheid straft en hun mooie huis met al die spulletjes wegneemt,stevenen wij op een aarde af,die niet voor eeuwig grondstoffen heeft. Hoewel het huidige tovervisje heeft hulp van haaien. Die maatregelen bedenken om b.v via een CO-2 budget de consumptie af te remmen.Wat mij betreft mogen we net als Piggelmee gewoon terug naar een simpel leven.

9 opmerkingen:

  1. Ik ken Piggelmee ook uit mijn jeugd en vond het een mooi verhaal, en jouw analyse is 'spot-on'!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ... woonde eens een dwergenpaartje en dat heette Piggelmee. Mooie metafoor, Izerina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ach ja, Piggelmee. Een verhaal voor deze tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er is m i nooit iets nieuws onder de zon wat dat betreft. Hebberigheid is van alle tijden en sprookjes en legenden laten het ons steeds weer zien. Blijnvend actueel. Het individu kan leren en van goede wil zijn maar de mensheid ... we leren als geheel er niets van. Dat wordt een harde leerschool vrees ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoewel ik Piggelmee niet 'van mezelf' herinner, ken ik wel de naam. En het roept zeker mooie beelden bij mij op van nostalgie.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn vader vertelde me het verhaaltje vroeger in een iets andere versie. Ik kreeg er geen genoeg van. Wat een nostalgie. Dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen