Volgers

Volgers

dinsdag 1 november 2022

energie weerbericht

Gisteren hoorde ik van het energieweerbericht. Eén keer per week een staatje van zon en wind,om aan te geven hoeveel stroom er van zonnepanelen en windmolens wordt opgewekt.Helemaal snappen,doe ik het niet. De grootste energieslurpers zijn wasmachine,droger en vaatwasmachine.Ik zou het niet aandurven om die met een timer midden op de dag aan te zetten. Je zult maar een storing krijgen,als je niet thuis bent. Hadden wij ooit,de halve keuken blank...... Bovendien,als ik de wasmachine pas aanzet,als de panelen goed stroom leveren,is er onvoldoende tijd om te was buiten te laten drogen. En moet de droger weer gebruikt worden. Wel stel ik het wassen een dag uit,als dan droger en zonniger weer voorspeld wordt.. Misschien gaat de tijd leren,wat er bedoeld wordt met dat energieweerbericht. Voorlopig ga ik morgen vroeg wassen,de boel buiten hangen en compleet droog aan het eind van de dag weer binnen halen.Afwassen doe ik in een teiltje. Stofzuigen en b.v. een boterkoek bakken kan ik aanpassen aan midden op de (winderige)dag. Maar het avondeten kan alleen in de oven,als de panelen minder stroom geven.Om nu altijd warm te eten bij de lunch is ook een verandering.Ach,misschien leer ik het nog wel.

5 opmerkingen:

  1. Een rare tijd, dat is het! En dank voor al je reacties, ze houden me op de been!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik was er ook door verrast. Ik waste tot nu toe altijd 's nachts, maar nu moet het dus ineens overdag. Dat vind ik wel fijn eigenlijk. Een droger heb ik niet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Van een energie-weerbericht was ik me nog niet bewust, maar het lijkt me wel handig. Wij gebruiken een energie-app, die de prijs van die dag laat zien, per uur. Dus ja: ik was nu midden overdag, hang het dan zo lang mogelijk buiten, en als het 's avonds nog niet droog is, gaat het op de waslijn boven. Ook eten wij inmiddels warm tussen de middag, maar dat heeft een andere reden - maar komt wel mooi uit met de lage stroomprijzen midden op de dag. Het wordt wel een hele logistiek zo....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het idee vind ik leuk, maar in de praktijk lijkt het me best ingewikkeld om er op af te stemmen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vroeger was het milieutechnisch beter om in de nachtelijke uren te wassen, omdat dan de piekbelasting van het net werd getemperd. Dat is natuurlijk nog steeds zo, als iedereen tegelijk iets doet, dan moet de capaciteit van het net dat aankunnen. Met een schakelklok kon je dat makkelijk regelen.

    Maar nu veel meer energie wordt opgewekt door zon en wind kan daar ook rekening mee gehouden worden. Het beste is natuurlijk om zelf opgewekte energie te benutten. Dat is voor jezelf het goedkoopst en het net hoeft er niet extra door belast te worden. Maar het beleid wil energievoorziening commercieel houden. Als privé persoon mag je geen (zonne) energie leveren aan de buren. Een boer met groot dakoppervlak mag het overschot aan zonne energie niet leveren aan een naastgelegen bedrijf. Er moet een energiebedrijf tussen opwekking en gebruik geschakeld worden, met de daarbij horende infrastructuur, administratieve en financiële rompslomp. En nu lopen we tegen de grenzen van de commercie aan.

    BeantwoordenVerwijderen