Volgers

Volgers

dinsdag 8 november 2022

schoolontbijt en lunch

Tegenwoordig wordt er op sommige scholen een ontbijt verzorgd. Of een gezonde lunch met ook groenten. Vaak tegen een kleine betaling. Dit is begonnen,toen bleek,dat sommige kinderen zonder eten naar school kwamen,meestal door de financiele situatie thuis.Een goed idee,maar triest dat het nodig is. Kinderen beginnen aan de les met een gevulde buik en behalen betere resultaten........ Er is een kleine moeilijkheid voor ouders die uit wat voor overtuiging ook, biologisch eten. Wat te doen. Je kind vijf maal "gewoon"laten eten of b.v.je eigen gebakken brood en misschien een linzensalade meegeven? En daardoor het kind in een uitzonderingspositie plaatsen. ....Ik weet nog,dat de boer uit Frankrijk over het omgekeerde vertelde. In zijn departement gingen de scholen een zelf klaargemaakte biologische lunch aanbieden. Direct ingekocht bij de boeren.Dat zou hier te duur worden,denk ik. Ik ben benieuwd hoe de situatie zich op de scholen ontwikkelt. Insectenburgers in de toekomst?

8 opmerkingen:

  1. Izerina... insectenburgers? Misschien komt het er nog eens van, maar "not in my lifetime". Blech.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig hoe dat in Frankrijk ging, met die biologische lunch op scholen. Wie weet zou dat hier ook kunnen. Hoewel het brood momenteel wel érg duur is geworden. Heb je weleens gelezen bij Toor de Haas, Eenvoudig gelukkig (blog)? Zij heeft heel veel tips over gezond én goedkoop eten. Zelfs hele lijsten met boodschappen, waaronder ook biologische producten. Echt fantastisch goed zoals ze dat doet., Ik hoop dat mensen haar blog vinden en er iets aan hebben..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is mooi dat het kan en ik weet dat het soms hard nodig is. Ik stond ooit bij een stoplicht op weg naar school en naast mij kwam een leerling. Met een zak chips en een flesje cola. Op de ouderavond vlak daarna heb ik de moeder erover aangesproken. Ze keek me aan of ik gek geworden was, zij vond er helemaal niets raars aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier in Engeland bestaat de warme maaltijd in de middagpauze al jaren lang. Het stamt uit het Victoriaanse tijdperk. Ouders betalen hiervoor en ouders beneden een bep. inkomen hoeven dat niet te doen. Je eigen lunch meebrengen kan ook. Tja, en nu zijn de school ontbijten steeds gebruikelijker. Eveneens gratis voor sommige kinderen. Maar hier houdt het niet op. Nu klagen ouders dat ze niet voor eten kunen zorgen tijdens de vakanties. En er zijn inmiddels scholen die in de vakantie op bepaalde tijden open zijn zodat de kinderen kunnen eten. Waar moet dit naartoe? Weeshuizen? .....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed dat het er is, jammer dat het nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Op de locatie waar ik werk krijgen de vmbo leerlingen uit leerjaar 1 en 2 ook eenmaal per week een ontbijt, gesponsord door een lokale supermarkt. Dit is nu al ruim 12 jaar het geval en in eerste instantie omdat sommige kinderen geen ontbijt kregen thuis, maar dat waren er maar een paar. Ik heb geen idee hoeveel kinderen dat nu betreft. Voor de grotere leerlingen en studenten is deze voorziening er niet. Wel hebben wij een kast met verzorgingsproducten waaronder maandverband en tampons, tandpasta, tandenborstels en deodorant. Dat was er ook al langer, maar nieuw in deze kast zijn koekrepen, rijstwafels en andere houdbare semi gezonde snacks voor studenten die flauw worden 's ochtends omdat ze niets te eten hebben (gekregen) thuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind het wel een mooi initiatief, hoewel mijn jongste zoon ook met lege maag naar huis gaat. Hij kan 's ochtends niets naar binnen krijgen zegt hij.

    BeantwoordenVerwijderen