Volgers

Volgers

maandag 14 november 2022

vallend blad

Het is weer de tijd van het vallend blad.Voor de één een mooi natuurverschijnsel. Helaas voor anderen een tijd van somberheid.Een mevrouw uit de straat antwoordde op mijn vraag "hoe gaat het? " "Ach ja,niet zo,de tijd van het jaar he! En alles,wat er nu gebeurt".Ook een vriendin van me heeft er jaarlijks last van. En is dan te down ,om haar uv lamp op te zoeken. Ik vind dat zo moeilijk voor mensen,die zo reageren op het jaargetijde. Een ander kan er zo weinig aan doen. Een opgewekte opmerking is juist verkeerd. Een kopje thee drinken als afleiding helpt hopelijk....... Mijn zus had die somberheid ook elke herfst. Ze bestreed dat met kaarsjes aan en altijd een fleurige bos bloemen op tafel. Die buurvrouw gaat met zonnig weer wandelen,dat pept ook een beetje op.Mijn man kijkt uit naar midwinter. Want dan gaan de dagen weer lengen en dat helpt. We hebben ook al een slinger met kerstlichtjes hangen. Dat vindt hij sfeervol. Met midwinter eten we iets lekkers,om te vieren,dat de donkere dagen langzaam lichter worden.Gelukkig betekenen de donkere dagen voor mij alleen maar een zaklamp mee,als ik naar buiten ga. Nachtblindheid is te verkiezen boven somberheid.

4 opmerkingen:

  1. jammer als je last hebt van de herfst depressie.ik vind het een mooie periode.mooie gekleurde bomen ,mooie bessen in de struiken,wandelen door de bladeren in het bos dat zo heerlijk ruikt.stampot eten .heerlijk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb er het ene jaar meer last van dan het andere. Het is niet een uv lamp (want dat zou je ogen en huid beschadigen) maar een daglichtlamp. Ik heb er ook één. Je moet er elke dag 20 minuten in of naast kijken zodat het licht goed in je ogen valt. Ik heb hem al een aantal jaar niet meer gebruikt. Ik vond het ook nogal een gedoe. Ik zette hem 's morgens naast mijn pc als ik blogs las.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik hoor het inderdaad ook om me heen, dat sommige mensen somber worden van de kortende dagen. Zelf vind ik het juist heerlijk die verstilling en rust van de natuur en de dagen.

    BeantwoordenVerwijderen