Volgers

Volgers

woensdag 2 maart 2022

eco-verdriet

Bij de bieb haalde ik het nieuwste boek van Jane Goodall "het boek van hoop". Daarin las ik de term "eco-verdriet". Begrijpelijk als je de toestand van de wereld en natuur ziet. En je eigen mini-mogelijkheden om iets voor het milieu te doen. Een vriend van ons had al in de jaren '80 een milieu-depressie. Vlasje heeft hier ook over geblogd.....Het mooiste van dit boek is Jane's bewering,dat elke daad,hoe klein ook ,van iedereen waarde heeft.Alle druppels vormen tenslotte de oceaan........Ze geeft voorbeelden van groepen jongeren in alle delen van de wereld,die samen projecten opzetten om mens,dier en natuur te verbeteren.En vaak zijn het jongeren uit arme gezinnen,die via die groepen ook gevoel van eigenwaarde krijgen.Inderdaad is het een boek om weer hoop te krijgen. Om naar eigen gedag te kijken,daar waar het in het kleine toch wat beter kan.Dan ruik ik de was,die buiten gehangen heeft. Ga straks mijn bonenburgers bakken en heb mijn vloerkleed gerapareerd,zodat er voorlopig geen nieuw hoeft te komen.In onze troep-tuin scharrelen veel vogels en ik moet nog iets bedenken om meer putwater te kunnen gebruiken. Jane heeft me weer gemotiveerd.

7 opmerkingen:

  1. O die ga ik ook lenen uit de bieb. We kunnen wel een beetje hoop gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Meer kan ik ook even niet doen, dicht bij mezelf en om mij heen doen wat ik kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op mijn eigen wijze probeer ik milieuvriendelijker te leven. Zinloos hoor ik veel mensen zeggen. Waar misschien, maar ik voel me er beter door dus ga ik gewoon door. Het bijzondere vind ik dan weer wel dat bijvoorbeeld mijn dochter die lang ook riep dat het zinloos was/is toch ook dingen van mij aan het overnemen is. En dat motiveert mij dan weer om niet alleen te blijven doen wat ik al deed, maar ook om nog meer dingen uit te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik draag mijn kleine steentje bij. Als ik een propje heb, een snoepwikkeltje of wat dan ook dan gooi ik het altijd in een prullenbak, nooit op straat. Ik ken mensen die zeggen dat het toch al vol ligt met zwerfvuil en dat de gemeente wel opruimt. Ja, zo ken ik er nog wel een paar! Die neets is toch al dood dus kan ik net zo goed die bontjas dragen!! 😣

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Van mijn zoon hoor ik over zo veel kleine initiatieven van jonge mensen. Bijv. het gebruiken van voedingsmiddelen die de supermarkt anders zou weggooien. Of samen-eet-groepen, of andere buurtgroepen. Zo inspirerend. Ik ken het boek niet, maar zag een tijd geleden een docu over Jane Goodall. Een inspirerende vrouw!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er zijn vele goedwillende mensen. En veel die het geld vooropstellen, helaas hebben die het voor het zeggen meestal.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het helpt inderdaad wel om te denken dat ook kleine dingen een effect hebben!

    BeantwoordenVerwijderen