Volgers

Volgers

zondag 12 januari 2020

koudekamer



Iedere zondagochtend lees ik met plezier de nieuwsbrief van Juglen Zwaan. Deze keer ging het over de goede invloed op de gezondheid van koude. Je kunt zelfs therapie volgen in een koudekamer.
Nu hebben wij hier allerlei koude kamers. Waarschijnlijk niet zo koud als de officiƫle ruimten. Maar toch een aanpassing voor het lijf om van de warme keuken in de minstens 12 gr koudere gang te komen.
En dan het toilet. "mijn billen vriezen aan de bril"zegt een vriendin vaak. Pas met nachtvorst gaat daar de kachel aan. We hebben te vaak even de buitendeur openstaan en ik stook niet voor de tuin.
Vanochtend nam ik een douche bij 6 gr. Dan liggen wel mijn sokken op de kachel. Om mijn koud geworden voeten te verwarmen.. Koud naspoelen doe ik alleen in de zomer. Dat wordt me nu te bar.
Het verbaast me, dat ik ondanks de temperatuurswisselingen toch een koukleum ben. Als ik zit te lezen en de temperatuur zakt onder de 20 graden. ga ik me onbehaaglijk voelen. En dat went niet. Ooit pasten we op een boerderij in de winter. De houtkachel hield de keuken net op 16 gr. Wat heb ik een kou geleden . Ook toen al vreemd, een bezoek aan het buitentoilet bij -6 gr kon me niets schelen. Maar verder zat ik tegen de tegelkachel geplakt.
Ik ga maar geen workshop doen bij de iceman.

7 opmerkingen:

  1. Hahahaha, ja dat herken ik. Hier hebben we een lage kamertemperatuur, maar wel wollen sokken.
    Omdat de kinderen wel veel op hun kamers spelen, verwarm ik die tegenwoordig mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zou het echt gedaan zijn met de echte kou?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zou jammer zijn. Korte tijd kou en sneeuw hoort er gewoon bij

      Verwijderen
    2. Dat zou echt jammer zijn ,een flinke portie vorst zou ik heerlijk vinden even echt winter

      Verwijderen
  3. Boven hebben we geen verwarming en zijn dat ook niet van plan aan te laten leggen. Een kleins staand ventilatorkacheltje gebruiken we als we er iets langer moeten zijn. In de kamer is het ook 20 gr want ik wordt heet snel stijf als het lager is en confort is ook belangrijk als je ouder wordt.
    Buiten zijn in de kou vind ik wel heerlijk mits alles bedekt is

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In mijn vorige huis kwam in de winter de temperatuur niet boven de 12 graden. Maar gelukkig in de woonkamer wel warm. Nu is het in mijn flat 19 graden overal. En dat hou ik goed vol, af en toe met een vest.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is hier nu 16 graden. Straks mag de kachel wat harder aan. Niet alleen omdat ik heel warm niet prettig vind, maar ook uit besparingsoogpunt. Maar alles went en onder een dekentje op de bank is het relatief warm. En als je een blokje om hebt gelopen, lijkt 16 graden weer 'warm'.

    BeantwoordenVerwijderen