Volgers

Volgers

zaterdag 25 januari 2020

sfeer



De laatste weken ging ik op bezoek in een buurtzorgpension en verpleeghuis. Wel een verschil in sfeer. In het zorgpension een kleine kamer en alles gericht op een kort verblijf. De meeste mensen gaan daarna naar huis. De onderlinge contacten zijn vluchtig en vooral bedoelt om de dag door te komen.En het vooruitzicht is bijna altijd beter worden.
Het verpleeghuis heeft riante kamers, die zelf ingericht mogen worden. Maar is wel voor de mensen de laatste woonplaats. Meestal bezoek ik mijn vriend tegen koffietijd in de ochtend. Een aantal mensen heeft zich dan in de gang verzameld rondom een grote tafel. Absoluut geen gezellige plek met huiskamersfeer. Hoewel veel mensen daar al een tijd wonen, merk ik weinig van onderling contact. Vaak zitten ze in zichzelf gekeerd aan tafel en is het stil. B praat slecht en kan zijn hoofd niet rechtop houden. Ook hij zwijgt bijna altijd.
Meestal praat ik met B. Ik kom tenslotte voor hem en we hebben nog wel eens lol. Soms wordt het gesprek algemener en doen ook andere mensen mee. Of iemand is zijn rollator kwijt en dan help ik zoeken.Voor mijn gevoel heerst er een sfeer van gelaten acceptatie. Het wordt nooit meer beter voor ieder die daar woont.
Dan stap ik dankbaar op de fiets en ben blij weer thuis te zijn bij man en hond.

8 opmerkingen:

  1. Zulke plekken zijn nodig, kennelijk. Maar de sfeer van acceptatie is wel benauwend.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je hem niet in de steek laat. Mijn moeder bracht haar laatste periode ook in een verpleeghuis door. Werd er ook niet vrolijk van.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik krijg het er koud van. Mijn moeder net als die van Vlasje ook in een verpleeghuis. Daar werd wel geprobeerd het gezellig te maken. Maar dat werd het niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat erg als een mens zijn laatste tijd in zo'n omgeving moet slijten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn ene Oma zat in een verpleeghuis waar alles bruin en donker en depressief makend eruit zag. Zij had niets meer van zichzelf in haar kamer. Een anonieme patient. De andere Oma keek uit op een bos en de sfeer was er prettig en betrokken. Haar kamer ademde de sfeer van haar huis. Met eigen meubels. Het maakt veel uit waar je terecht komt, maar ook als je financieel die keuze hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lief dat je steeds het contact onderhoudt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik woon in Nederland en ben vandaag een gelukkige vrouw? Ik zei tegen mezelf dat elke kredietverstrekker die mijn leven en dat van mijn gezin zou kunnen veranderen, iedereen die op zoek is naar een lening, naar Hen zal verwijzen. Als u een lening nodig heeft en u bent 100% zeker dat u de lening terugbetaalt, neem dan contact met hen op en vertel hen dat mevrouw Faye u naar hen heeft verwezen. sabinhelps@gmail.com of whatsapp haar op +79267494861.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goede dag, ik ben nu super blij omdat ik zojuist mijn lening van € 69.000 heb ontvangen van dit goede bedrijf - LAPO. Doe er goed aan om contact met hen op te nemen als u een snelle lening nodig heeft. Neem nu contact met hen op via deze e-mail: (lapofunding960@gmail.com) of WhatsApp: +447883183014

    BeantwoordenVerwijderen