Volgers

Volgers

dinsdag 7 januari 2020

twee boeken.

Voor de feestdagen had ik twee boeken meegenomen van de bieb. De ene over minderen. Daar begon ik mee. Helaas het was in mijn beleven een boek voor jonge mensen. Leuk geschreven en vol tips. Maar ik had zoiets van "dat deed ik in de jaren '80 al". Alleen bestonden toen die boeken niet. Dus gaat het boek ongelezen terug naar de bieb.
Het tweede boek was "de kracht van betekenis" Geschreven door een jonge psychologe. Maar dat was andere koek. Wat een boeiend boek vol verwijzingen naar vroegere psychologie en filosofie. Ik heb nooit geweten, dat in de jaren"60 studenten ook nog lessen volgden in zingeving. Dat daar over gesproken werd.
De schrijfster stelt, dat het nadenken over de zin van het leven langzaam is veranderd in het zoeken naar geluk. Soms bijna op het dwingende af. Zij denkt dat een deel van de mensen met problemen eigenlijk het besef van de zin van hun leven missen. Veel voorbeelden herken ik wel.
Uiteindelijk volgen er adviezen om geluk te veranderen in betekenis. En al die wijsheid op de leeftijd van 30 jaar in boekvorm gezet.

2 opmerkingen: