Volgers

Volgers

maandag 22 augustus 2016

brood

Het brood was beschimmeld vanmorgen. Daar moet ik voor oppassen, nu ik zo weinig brood eet. Ik zal Merle vaker een sneetje geven.
Dus staat de BBM te draaien, want er was geen tijd voor een nacht rijzen. Mijn hele leven ben ik een broodeter geweest. Vroeger bakte ik in de vakantie en soms in het weekend brood " met de hand". In de jaren '70 werd de BBM uitgevonden. We hebben even over een aanschaf gedacht. Maar zo'ding kostte toen 800 gulden. Veel geld in die tijd.
 
 
Pas in '96 werden de machines goedkoper en kocht ik er eentje. Iedere week bakte ik een paar broden. Alle soorten meel probeerde ik uit. Maar de BBM bleek niet bestand tegen zo vaak bakken en ook dat zware deeg. Na anderhalf jaar ging hij kapot. Maar ik wist nu, dat brood bakken geen bevlieging was en kocht een goed apparaat.
Een paar jaar geleden ging daar het deeg-programma van kapot. Een vriendin had hetzelfde type staan en deed  er niets meer mee. Die nam ik over. Nu heb ik voldoende onderdelen om de rest van mijn leven die twee broden in de maand te bakken.
 
 
Want dat vind ik wel eens jammer. Ik ben meer groenten i.p.v. brood gaan eten. Dat betekent niet zoveel bakken. Terwijl dat juist zo'n leuk klusje is.
Ik verheug me al op de geur straks. Een warm sneetje vers brood met alleen een likje roomboter. Heerlijk.

1 opmerking:

  1. Wij eten graag brood, erg lekker. Man en ik samen 7 sneden per dag. Bij voorkeur wel volkoren en met zo veel mogelijk pitten en zaden erin en erop. Meestal gekocht bij de bakker of bio-winkel, maar ik bak ook regelmatig zelf. In mijn voor 10 euro via Marktplaats gekochte broodbakmachine:-)
    Doe jij het brood niet gesneden in de vriezer? Op die manier kun je de plakken eruit nemen die je nodig hebt en voorkom je schimmelbrood.

    BeantwoordenVerwijderen