Volgers

Volgers

zondag 23 december 2018

traditie





 Eind jaren '60 leerde ik bij mijn schoonfamilie de traditie van een goed gevuld rozijnen brood met de feestdagen kennen. Mijn schoonmoeder maakte ze, ook een lekker witbrood.. Met dat heerlijke brood begon voor mij de lol in het zelf brood bakken. Ik kreeg het recept en de aanwijzingen van ma. En maakte af en toe een broodje.
Pas 25 jaar later kochten we een broodbakmachine. Die maakte het werk gemakkelijker. Maar toch vond ik de in de oven afgebakken broden het lekkerst.
Toen mijn schoonmoeder geen kerstbroden meer kon bakken, nam ik het over. Soms ook voor zwager en schoonzus, maar in ieder geval voor ons zelf. Mijn man smult er van."Het brood van ma"zegt hij dan.
Een aantal jaren geleden kwam de gewoonte ook een rozijnenbrood voor de buren te maken. Van hun krijgen we op oudejaarsavond de oliebollen. Vandaar, dat ik vanochtend al vroeg bezig was. Het deeg in de machine, zelf de rozijnen en sucade er door rollen , rijzen op de kachel en afbakken in de oven. De keuken geurt naar brood.
Het eerste sneetje is geproefd. Nu matigen om met de kerstdagen ook nog iets over te hebben.

6 opmerkingen:

  1. Mooie traditie. En een lekkere ook nog

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk die tradities. Brood ruikt altijd zo heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat kunnen tradities toch leuk zijn ! En de geur van versgebakken brood ,heerlijk .Zelf heb ik nog nooit brood gebakken en zelfs geen oliebol of appelflap .Komt omdat ik nu eenmaal niet dol op koken en bakken en dat vind ik wel eens jammer

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, ik kan het haast ruiken! Heerlijk, zo'n traditie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk die traditie.
    Hier is het een tulband:)

    Fijne dagen!

    BeantwoordenVerwijderen